Copywriterský Tuzex: Takhle se píše za hranicemi

17. 6. 2023
5 minut

Český rybníček je možná Rožmberk, ale pořád je to rybník.

Moře za hranicemi dělá jiné vlny. Aby ne! Větší firmy, větší rozpočty, větší publikum, víc dat na testování. Výsledek? Na anglicky psaných webech objevíte texty, které by u české firmy (zatím) neprošly.

Proto ráda koukám přes plot. Dnes vám povím, co jsem tam vykoukala.

Mrkneme se spolu na 7 copy trendů, které netrpělivě vyhlížím u nás.

Takové copy z dovozu.

Textový Tuzex.

Bony máte?

Taaaaakhleee dlooooouhéééé landing page

Pro ne-copywritery: Landing page je stránka, na kterou přivedete zákazníka třeba z reklamy. Většinou představuje jednu službu nebo produkt.

U nás se s landing pagemi moc nemažeme. Tady je produkt, tady výhody a recenze. Zákazníku, ber, nebo nech být.

Jó, to v zahraničí je to jiná. Reklama vás přivede na stránku nadesignovanou pro váš konkrétní problém. Detailně vám vysvětlí, že vážně nějaký problém máte. A když už propadáte zoufalství, přichází vysvobození: Zázračný produkt.

Tyhle stránky jsou často nesmírně dlouhé. Mluvím tu o normostranách a normostranách textu.

Jestli to není moc?

Není!

Co chvíli potkáte šťavnatou výzvu k akci. Tlačítko, odpočet času, nečekanou slevu. Nemusíte číst stohy textu. Ale můžete.

Úvodní blok landing page kurzu pro copywritery. Design je trochu divoký - nahoře modrá lišta, pod ní velký nadpis a "You, a Skilled, In-Demand Copywriter in 4 Weeks od Less?" a velké červené YES
Chcete vidět extra dlouhou landing page? Vezměte si v práci týden volno a mrkněte sem. Jo a to na obrázku je úvodní blok. Ti se toho nebojí, co?

Správně upovídaná výzva k akci

Pro ne-copywritery: Výzva k akci je třeba tlačítko. Prostě ta část webu, která říká „Jdi a nakup.“

„Výzva k akci musí být stručná.“ To vám poví každý český copywriter.

Moji oblíbení Kanaďani Copyhackers si ale řekli: NE. V tomhle videu vysvětlují, že když prodávají SaaS produkt, končí stránku tzv. closem.

Close je poslední blok stránky. U nás v Česku bychom tam majzli tlačítko „Objednat“ a šli bychom na pivo.

Před závěrečnou výzvou k akci připomenou výhody produktu. Sepíšou dlouhou nudli bodů, které vám říkají: „Kliknout na tlačítko je faaaakt dobrý nápad.“

Nedávno jsem na takový close narazila i v Česku – na webu AI Institute. Mimochodem, koukněte na celou stránku. Ukazuje, že copy není o perfektním slohu a pravopisu. Najdete tam chyb jak maku. Ale prostě to sviští a funguje.

Závěrečný blok na webu AI Institute. Před tlačítkem "Objednat nyní" je výpis výhod produktu.
Takhle vypadá closer po česku. Dobrý, ne?

Citace jako průvodce po webu

Poctivý český web má stránku Reference. Na té stránce najdete nekonečně dlouhé citace zákazníků. Často bez fotky toho, kdo je ráčil vypustit z pusy.

Na stránce Reference není nic špatně. Ale jde to i líp.

Na zahraničních webech fungují reference jako průvodce. Objevují se na různých místech webu a podporují argumenty webu.

Nadpis vám nabízí supr trupr výhodu? Bum, hned vedle nadpisu je fotka spokojeného zákazníka s citací. Potvrzuje to, co vám slíbil nadpis.

Nemusí ani jít o citaci zákazníka. Opřít se můžete i o vědce a známé lidi z oboru.

Ukázka z webu Dana Nelkena. Pod CTA "Enrol now" je citace profesorky z Harvardu
Takhle to udělal Dan Nelken. Mimochodem, má skvělý kurz pro vystresované copywritery (což jsme všichni).

Hodně hovorový hovor

Když píšu, představuju si, že sedím se zákazníkem u kafe.

Tak se vyhnu kravaťácko-markeťáckým frázím. Ale proti psavcům za velkou louží pořád píšu, jako bych spolkla pravítko.

V zahraničí narážím na weby textované tak nonšalantně, že se u toho kafe s copywriterem vážně vidíte. A možná že to není klasické espresso, ale rovnou caffè corretto.

(Corretto znamená „opravené“. Ital vám tím chce říct, že vám espresso „opravil“ kořalkou.)

Však se podívejte – tohle je zase z klávesnice Copyhackers. Zaměřte se na tlačítka.

Úvodní blok stránky Copyhackers. Jsou na něm dvě tlačítka, první s textací "Get a legit side hustle going", druhé "Make me seriously great, Jo"
„Make me seriously great, Jo“. To je jiné kafíčko než „Objednat“, co?

Nejvíc jsem se zahraniční uvolněnosti přiblížila při textování webu Pocity Boys. Ať se mi to líbí, nebo ne, kafráníčko u kafíčka se nehodí pro každou firmu. Zvlášť u nás v Česku ne.

Úvodní blok na webu Pocity Boys. Nadpis: "Točíme. Fotíme. Zvučíme." Podnadpis: "Tvoříme pocity a chytáme je na kameru". Tlačítko: "Ukažte, co umíte, boys!"
Blížím se, ale do americké uvolněnosti mám daleko. 🙂

Design ustupuje textu (a je to krásné)

Sesekat, proškrtat, pokrátit. Všelijak text zmenšit, ať nezdržuje. Vedle něj praštíme obrázek, šipku, mapu a fotku majitele.

Tak to děláme u nás.

V zahraničí vídám opačný přístup: Text má prostor na delší storytelling. Kolem není nic – jen jednobarevná plocha, velká písmena a text v hlavní roli.

Páni, to je ráj.

Jasně, ne pro každého. Ale dovolte copywriterce snít.

Kdybychom si z tohohle trendu mohli odnést aspoň maličkatou část, přála bych si ta velká písmena čitelná na metr od počítače. U nás pořád jedeme blešky.

Pro inspiraci doporučuju článek o typografii od Ondřeje Ilinčeva. Ondřeji, zdravím. Jestli vám na tenhle článek chodí davy lidí, můžu za to já a všichni, koho tam posílám.

Ukázka z webu Dana Nelkena. Text velkými písmeny na jednobarevném pozadí, žádné nadpisy nebo grafické prvky kolem
Další ukázka od Dana Nelkena. Blok na celou šířku monitoru, veliká písmena, nádhera!

Přirozenost jest uvěřitelnost

Upřímně? Nikdo nejsme zvědaví na navoněné fotky v nažehlených oblecích. Nikdo neprahneme po vypiplaných marketingových textech.

Chceme něco, čemu se dá věřit.

Chceme opravdovost.

Třeba trochu mázlé fotky, kde se smějete. Příspěvek na LinkedInu s překlepem. Nebo ohlasy zákazníků na čuňátko vyprintscreenované z Heuréky a naplácané na váš web.

Za hranicemi už si přesně takovou uvěřitelnost jedou.

Na fotce je zkladatelka Copyhackers, směje se, fotka je trochu rozmazaná, ale přirozená
Taková fotka by u většiny českých firem neprošla. Copyhackers ale vědí, že je božská.

Ukázka z webu UX Writting Hub, místo nadesignovaných referencí použili printscreen z Discordu
UX Writting Hub ví, že nic není přesvědčivější než printscreen skutečných referencí.

Tlačítko s dovětkem pro nerozhodňáky

Vy chcete po zákazníkovi, aby něco udělal.

Ale on si není úplně jistý, že je to dobrý nápad. Jak ho přimějete, aby kliknul na tlačítko?

Uklidníte ho. Přidáte info. Připomenete, co získá. Nebo ukážete, že nic neriskuje.

Právě k tomu slouží (kromě jiných prvků na webu) dovětek pod tlačítkem. Nenápadný, nevýrazný text, kterého si všimnete, až když zvažujete nákup.

Může vypadat třeba takhle:

Velké oranžové tlačítko "Zkus to na 7 dní zadarmo", pod ním šedý popisek "Odhlásit se můžeš kdykoliv"
Odhlásit se můžeš kdykoliv – čili nic neriskuješ. Text z mé vlastní zahrádky (web Drumtraineru).

Nebo takhle:

Oranžové tlačítko "Zkus to na 7 dní zadarmo", pod ním popisek "Čeká na tebe 400+ videí"
Čeká na tebe 400 videí, takže si pospěš a klikni. Taky můj kousek.

Závěrem: Vyplatí se nakupovat texty v Tuzexu?

Zahraniční moře dělá jiné vlny než český rybníček. Jiná témata, jiné rozpočty, jiné publikum.

Proto nedoporučuju slepě přebírat zahraniční trendy. Ale…

Nakoukněte občas za plot. Podívejte se, jak jim kvete pšenka. A zamyslete se, jak ji zasít na českém políčku.

Fuj, nějak jsem se s těmi metaforami rozjela. Radši budu končit, jo? Nezapomeňte mi tu nechat mail, ať se vám můžu ozvat s příštím článkem.

Komentáře

10
ML
Mikela da Luka
12. 10. 2023

Bára Hlavicová v zelených šatech
Komuniké
16. 10. 2023

ML
Mikela da Luka
12. 10. 2023

Bára Hlavicová v zelených šatech
Komuniké
16. 10. 2023

D
DagmarS
20. 6. 2023

Bára Hlavicová v zelených šatech
Komuniké
26. 6. 2023

RD
Romana D.
18. 6. 2023

Bára Hlavicová v zelených šatech
Komuniké
18. 6. 2023

D
darina.kuzmova@seznam.cz
17. 6. 2023

Bára Hlavicová v zelených šatech
Komuniké
18. 6. 2023

Potkáme se v e-mailu?
Zn.: Jednou měsíčně

Až sem příště přibyde článek, dozvíte se o něm první.
Komuniké už vám neuteče (a že utíkám docela rychle).