Myslíte, že zákazníci před nákupem pečlivě pročítají váš web?
Ani omylem.
Většina z nich se po internetu pohybuje asi jako tohle zvířátko z filmu pro pamětníky.
Lidi (a veverky) jsou rozlítaní, nepozorní. Snadno se vyděsí, znudí nebo ztratí pozornost. Mají otevřených 10 záložek najednou a vy jste jen jedna z nich.
Nechcete plašit veverky? Zkontrolujte, jestli vám na webu nestraší tyhle textové chyby.
Dokonce ji přiměje, aby vám na chvíli věnovala pozornost a přečetla si, co máte na srdci. Však vy tenhle článek taky čtete, ne?
„Kde to sakra jsem?“ diví se veverečka
Volejme sláva! Nalákali jste veverku na reklamu a přivedli ji až na svůj web. Jenže chudák zrzka netuší, kde se ocitla. Hlavní nadpis stránky hlásá:
Uhodnete, co stránka s takovým nadpisem prodává? Já ne. Veverka už vůbec ne.
Nečekejte, že zákazníci projdou přes homepage a po cestě pochytí, co vlastně děláte. Reklama (nebo strejda Google) dovede zákazníka přímo na stránku. Tam se musí dozvědět:
- kde je (co stránka nabízí)
- proč by ho to mělo zajímat (hlavní výhoda)
Obecné fráze ze soudku „šéf to tak chtěl“ zákazníka zmatou. Pozor taky na přehnanou kreativitu a slidery. To jsou ty potvory pohyblivé, které se otočí, než je stihnete dočíst. Místo hlavního nadpisu vidíte akci měsíce na příklepovou vrtačku.
Příklad z mojí praxe:
Před časem jsem textovala web aplikace Drumtrainer. Dřív lidi nechápali, co Drumtrainer dělá. Teď nadpis hlásá tohle:
Nadpis musí trknout do oka. Nebojte se ho udělat velký jako ?. A doplňte ho naprosto jasným obrázkem.
Zavařili jste veverce mozeček
Veverka chápe, kde je. Výborně! Jenže kouká na váš text a říká si: „Fuj, tohle číst nebudu.“
Veverky jsou totiž jako lidi. Mají líný mozek. To je dobře: líný mozek si vybírá, čemu věnuje energii. Proto nejdřív mrkne na text a vyhodnotí, jak těžké bude ho přečíst.
Když se veverčí mozek rozhodne, že je text těžké číst, jde od něj.
Pohlídejte si, že váš text nevysílá zprávu: „Pozor, tohle bude extra náročné čtení.“ Víte, čím vyděsíte líný mozek?
- malá šedá písmenka
- dlouhé řádky
- dlouhé odstavce
- zarovnání do bloku
- nevýrazné (nebo žádné) podnadpisy
- žádné obrázky, odrážky a zpestření textu
Text na webu nemá vypadat jako vaše diplomka, jasný? Využijte všechno, co ho vizuálně zpestří. Výrazné podnadpisy, odrážky, krátké odstavce, vytučnění.
Zvýrazní informaci, graficky text oddělí. A já nemusím shánět tolik obrázků (ehm).
Pozor na kombinaci „tmavé pozadí a světlá písmenka“. Těžko se čte, proto musí být text extra velký a čitelný. Můj klient UOL to zvládnul krásně.
Až se s vámi bude grafik/kodér hádat, že miniaturní šedá písmenka vypadají dobře, pošlete ho… na tenhle článek.
RIP, veverko. Unudili jste ji k smrti
Zákazníci (a veverky) nejsou hloupí. Vědí, že jim spousta markeťáků kecá. Proto jsou alergičtí na fráze a kravaťácké texty.
Nechcete znít jako markeťák a kravaťák? Nechcete nebohého veverčího zákazníka unudit k smrti? Bacha na tohle:
- ohrané fráze (nabízí, poskytuje, lídr na trhu, vysoce kvalitní)
- extra dlouhé věty
- schované sloveso
„Poskytujeme“ nebo „lídr v oboru“ by normální člověk nevypustil z pusy. Tak to nepište, jo?
Co mám s těmi slovesy? Víte, sloveso je motor věty. Nese osobu, číslo, čas – prostě veškerou akci. Proto potřebujete pěkné šťavnaté sloveso v určitém tvaru. Ne v pasivu, infinitivu nebo podstatném jméně.
Dám vám příklad, jo?
- infinitiv: můžete dostat ? dostanete
- pasivum: je vyráběn ? vyrábíme
- podstatné jméno: obstarání ? obstaráme
Ne vždycky se musíte infinitivu, pasiva nebo podstatného jména zbavit. Ale pokaždé se zamyslete, jestli to nepůjde.
Veverka protáčí oči
„Kuchyň je srdcem domova.“
„Koloběh se stal v posledních letech populárním sportem.“
Co mají tyhle věty společného? Vznikly z čirého zoufalství. To takhle někdo zíral na prázdnou stránku a nevěděl, jak začít.
V pořádku, klidně začněte text očividností. V prvním draftu. Až si text po sobě přečtete, vyškrtejte všechno očividné. Jen tím čtenáře nudíte a děláte z něj ťululum.
Škrtejte první věty. Někdy i druhé. Až za nimi najdete perfektní start textu. Věřili byste, že tenhle článek původně začínal dvěma odstavci, které jsem vyškrtla?
Zamiluje se veverka?
Výborně, veverku už nenudíte! Teď potřebujete, aby se do vašeho produktu zamilovala, protože emoce řídí naše nákupy. Ano, i vaše. Ano, i moje.
Tady moc prostoru pro lásku nezbylo. Prodejce servíruje suché parametry a veverka jim nerozumí. Co znamenají? Proč by ji měl měla zajímat „světlost nášlapu“?
Skvěle to řeší Sportega. Parametry uvede, ale rovnou je vysvětlí. Ukáže, proč by měly právě vás zajímat.
Parametry zákazníkovi servírujete spolu s výhodami. Vysvětlete, co daný parametr znamená pro jeho život.
Dám vám příklad:
- Parametr: Hmotnost koloběžky je 8 kg.
- Výhoda: Na koloběžce se nenamakáte. Každá vyjížďka vám udělá radost, protože je koloběžka lehká.
Parametry uveďte taky. Veverka se zamiluje – ale pak si svoje zamilování zpětně racionalizuje. Pomozte jí s tím. Kus pro srdíčko, kus pro hlavičku.
Zrzka čuje, že si nejste jistí
Veverečka už se skoro zamilovala, ale teď si není nákupem jistá. Vyčuchala totiž, že si produktem nejste jistí vy sami. Váš text je hrooozně nesebevědomý.
Já vím, psát sám o sobě je těžké. Ale vy to zvládnete. Pořádně naštudujte výhody a sebevědomě je prodejte.
Nepište: Můžete objednat.
Pište: Objednejte.
Nepište: Snažíme se dodávat.
Pište: Dodáváme.
Nepište: Dovolujeme si nabídnout.
Pište (třeba): Toto je náš nejprodávanější produkt.
Představte si, že sedíte se zákazníkem u kafe. Mluvte přímo na něj. Používejte druhou osobu (nakupte, udělej) místo neadresných větiček (každý získá, zákazníkům nabízíme).
Doporučuje 9 z 10 chipmunků
Už si věříte? Nádhera! Teď ještě ujistěte veverko-zákazníka, že si důvěru zasloužíte.
Víc než vaše vlastní tvrzení je:
- autorita: Tyto boty doporučují fyzioterapeuti.
- citace běžného člověka: „Práce ve firmě X je super,“ říká Karel.
- doporučení mnoha lidí: Zakoupilo 4283 zákazníků.
- certifikáty: Jsme zlatý partner Shoptetu.
- snížení risku: Vyzkoušejte na týden. Vrátíme vám peníze.
Takhle to dělá můj srdcový klient Ahinsa shoes. Když vám jejich boty nesednou, můžete je zadarmo poslat zpátky. Ahinsa platí poštovné, fakt nic neriskujete.
Veverce se nechce pro kreditku
Znáte to: Padlo vám do oka boží tričko. Už je v košíku, jenže… kreditku jste nechali v kabátě. A fakt se vám nechce zvedat. Tak nakoupíte zítra, co?
Ani houby. Sejde z očí, sejde z mysli. Zítra nákup nedokončíte.
Proto veverku, pardon: zákazníka, pošťouchněte k nákupu TEĎ. Jestli tohle váš/klientův web nedělá, přicházíte o veverky.
Jak na to? Připomeňte, že:
- zbývá už jen X kusů produktu
- brzy končí sleva, předprodej, prodej této kolekce
- produkt je fakt raritní kousek
- kapacita workshopu je omezená a rychle se plní
Nemáte v záloze podobný argument? Pošťouchněte veverku milou textací:
Proč to odkládat? Udělejte si radost teď hned, zasloužíte si to.
Nikdy, fakt nikdy si hlášku „zbývá už jen X“ nevymýšlejte. Nejste Booking.
„Co dělá tohle tlačítko?“ táže se veverka
Tak jo, veverka už je rozhodnutá nakoupit. Byla by i klikla na tlačítko, ale na něm stojí:
Dobré tlačítko jasně říká, co se stane, když na něj kliknete. Nabízí akci, kterou chcete udělat. Čili dobré tlačítko opravdu nehlásá „Více informací“.
Zkuste to takhle:
Máte? Super. Zkontrolujte, že veverku neděsíte moc velkým závazkem. Žádné „Objednat web“ nebo „Zaplatit na rok“. Zvolte menší, snadnější akci.
Někdy ale musíte sáhnout po ošklivém „Závazně objednat a zaplatit“. Víc vám k tomu poví právnička Petra Dolejšová.
Zkontrolujte, že na stránce produktu neodkazujete na článek „43 nejkrásnějších bot pro letošní rok“. Odvádějte jen užitečně. Třeba na stránku „Jak vybrat velikost“.
Veverka se přihlásila. Co teď?
Dejme tomu, že máte B2B web. Zákazníci do formuláře zadají kontakt, na který se jim ozve váš CEO. Po odeslání jim přijde mail, který musí potvrdit.
A tak odešlou formulář a objeví se defaultní hláška.
Co je tu špatně?
- Zákazník neví na první dobrou, že všechno proběhlo bez chybičky.
- Netuší, co se bude dít dál.
- Nedocvakne mu, že se má odebrat do mailu.
Text po odeslání vyladíte během 5 minut. Třeba takhle:
Hurá, veverka nakoupila!
Sláva, vychytali jsme spolu největší textové chyby! Teď už vám veverčí zákazníci neutečou. Dáme si recap?
Zkontrolujte, že zákazník na každé stránce ví:
- kam přišel
- proč by ho to mělo zajímat
- že je jednoduché text přelouskat
- proč nakoupit teď hned
- proč vám věřit
Pamatujte si, že zákazníci jsou jako veverky. A neplašte je.
Komentáře
2