Odstaveček o dynamické firmě. Tři vágní odrážky o benefitech. A tisíc požadavků.
Náboráři, takhle by to nešlo.
Nepíše se rok 1995. Zkušení lidi nestojí fronty, abyste je mohli zaměstnat. Musíte se jim prodat.
Náborový inzerát je váš prodejní text – a sakra se vyplatí ho vypiplat.
Nebo aspoň vychytat největší hříchy. Protože s nimi vám nepomůže ani svěcená voda.
Pssst! Na konci mám pro vás posvěcenou šablonku na lepší náborový inzerát.
Hřích prvý: Víte o uchazečích velký kulový
Tak schválně: Jak vypadá člověk, kterého k sobě hledáte?
Kde teď pracuje? Co ho tam štve? Co je pro něj v práci samozřejmost?
Všimněte si, že se neptám, co má umět. Ono totiž nestačí vypsat vaše požadavky. Důležitější je, co je váš uchazeč za člověka.
Když na to přijdete, dokážete ho inzerátem nalákat. Ukážu vám to na pár příkladech, jo?
- Hledáte mlaďocha čerstvě po škole? Asi se má hodně co učit a ocení, když do jeho rozvoje investujete. Vypíchněte, že máte budget na vzdělávání.
- Lákáte lidi z korporátů? Vysvětlete, že jste menší firma a že nováčka nezavalíte administrativou.
- Jejich předchozí zaměstnavatel měřil každou odpracovanou minutu? Pochlubte se volným přístupem.
Jak uchazeče poznat? Ptejte se kolegů, proč u vás pracují. Zajímejte se na pohovorech. A přečtěte si článek Tudy ➡ do hlubin zákazníkovy duše.
Hřích druhý: Díváte se přes špatné brejličky
My, my, my. Tak zní většina náborových textů. My hledáme, my požadujeme, my chceme.
O vás to není. Je to o uchazeči, jemu se musíte prodat. Proto otočte perspektivu a nasaďte si jeho brejličky.
- Čím jste pro uchazeče zajímaví?
- Proč je práce u vás super?
- Co ho čeká v každodenním provozu?
- Na co se může těšit?
„Představ si, že pracuješ ve firmě, která ti věří. Žádné píchačky, žádné měření času. Jen klid na smysluplnou práci.“
Hřích třetí: Neumíte se představit
Přijde chlápek na rande a spustí:
„Občan Karel Novotný se pohybuje v oblasti Brna již od roku 1983. Jeho specializací je ležení na gauči a poloprofesionální komentování míčových sportů.“
Tak nějak zníte, když se představujete klasickou korporátštinou.
Jde to líp? To si pište! Začněte tím, že najdete svou wow myšlenku.
Čím jste zajímaví? Co k vám láká nové lidi? Může to být třeba…
- Dopad na svět: Vaše práce lidem pomáhá. Možná vyvíjíte systémy pro nemocnice?
- Přístup k lidem: Zajímáte se o svůj tým. Například investujete do vzdělávání.
- Lidi v týmu: Uchazeče povede hvězda v oboru, od které se může učit.
- Způsob práce: V jiné firmě by uchazeč řešil byrokracii. U vás dělá jen odbornou práci.
- Extra zajímavé benefity: Stravenky? Pch! Vy máte tři týdny dovolené navíc.
Wow myšlenku máme. Co s ní? Použijte ji k tomu, abyste se představili. Už nebudete „leader na trhu v oblasti vývoje“, ale třeba „firma, která pomáhá doktorům zachraňovat životy“.
Vyberte jednu hlavní myšlenku. Tu promítněte do nadpisu a úvodního odstavce.
Hřích čtvrtý: Klišatíte
Na školení vždycky říkám: Každý může být leader v oboru, když si dostatečně specifikuje obor. Mrkejte: Leader v oboru prodeje ojetých pneumatik na přední kola traktorů na jižní Moravě.
Jinak řečeno: Když nějakou frázi používají všichni, ztrácí význam. Je z ní klišé. Však to znáte:
- Leader v oboru
- Jednička v oblasti
- Tah na branku
- Motivující platové ohodnocení
- Zajímavé benefity
- Přátelský kolektiv
- Individuální přístup
„Ale my opravdu máme přátelský kolektiv a jsme jednička na trhu. Čestný pionýrský!“ To je hezký, ale nestačí plácnout do textu ohranou frázi a doufat, že zrovna vám ji budou uchazeči věřit.
Buďte konkrétnější a ukažte na příkladu, proč klišé u vás není klišé. Takhle:
- Leader v oboru. Loni jsme prodali 5 milionů ojetých aut. Nejvíc v republice.
- Přátelský kolektiv. Každé pondělí spolu snídáme (dobrovolně).
Hřích pátý: Jste tajemní jak hrad v Karpatech
Některé inzeráty přečtete celé, a stejně nic nevíte. Co budu dělat? Za kolik? Nemám ahnung.
Pěkně prosím, buďte konkrétní. Obecnými frázemi zabíjíte jinak zajímavé nabídky práce.
- Motivující mzda? Řekněte, kolik to je.
- Flexibilní pracovní doba? Řekněte, kdy přesně (ne)musím být v kanceláři.
- Home office? Řekněte, za jakých podmínek.
- Vzdělávání? Řekněte, jak funguje.
Čím jste konkrétnější, tím jste uvěřitelnější. Proto projděte všechny body inzerátu a zpřesněte je.
Hřích šestý: Nedá se vám věřit
Inzerát vypadá dobře. Ale proč bych měla věřit právě vám? Každá firma o sobě tvrdí, že je boží.
Ukažte uchazečům, že vám se věřit dá. Jak na to?
- Citujte své zaměstnance (s fotkou).
- Pracuje u vás někdo, kdo je v oboru známý? Ukažte ho.
- Sdílejte nenavoněné fotky z firmy.
- Přiznejte, jak si vedete na Atmoskopu.
- Představte lidi, kteří vedou tým.
Hřích sedmý: Balast nahoru, benefity dolů
Znáte princip obrácené pyramidy? Super pomůcka. Ve zkratce říká: „Důležité informace vyzdvihněte na začátek textu.“
A tím důležité myslím důležité pro uchazeče.
Náborové inzeráty jsou často psané přesně naopak. Nejdřív prázdné korporátní povídání o firmě. Pak milion požadavků. A kdesi na konci se krčí pár benefitů.
Zkuste si to. Napište si na papír všechny informace, které uchazeče zajímají, a seřaďte je podle důležitosti. Vznikne vám něco takového:
- Koho hledáme
- Proč je to super pozice
- Kdo jsme a čím jsme zajímaví
- Co tě u nás čeká v každodenním provozu
- S kým / čím budeš pracovat (např. technologie)
- Co ti za to nabídneme (odměna, benefity)
- Co požadujeme
- Jak funguje výběrko
Obrácenou pyramidu použijte i pro benefity. Proč cpát na první místo stravenky, když máte týden dovolené navíc a každoroční výlet k moři?
Mimochodem, firemní mobil není výhoda. Opakuju: Nepíše se rok 1995.
Hřích osmý: Zapomínáte na důležité informace
A jsme zpátky u bodu jedna. Když znáte uchazeče, víte, co chce o pozici vědět. Tak třeba programátory podle průzkumů (a mých klientů z oboru) zajímá:
- Jak funguje tým?
- S jakými technologiemi budu pracovat?
- K čemu je projekt dobrý světu?
Ale v běžném inzerátu tyhle informace nenajdete.
Nenechte uchazeče váhat. Klasika „O firmě, Požadavky, Benefity“ prostě není dost. Napište do inzerátu všechno, co chtějí lidi vědět. Kdo bude jejich šéf? Jak bude vypadat jejich běžný den?
Hřích devátý: Muž ukazuje na graf a podává ruku
Přidejte do inzerátu fotky. Ale ne fotky z fotobanky nebo výběr co AI dá. Však to znáte: Lidi v obleku si podávají ruce a muž ukazuje na graf. Bleh.
Jestli něco říká „Nevěřte nám, jsme scam!“, jsou to fotobankové fotky.
„Ale Báro, my nemáme profi fotky!“ To nevadí. Fotky nemusí být vyňuňané. Stačí, když ukážou, jaká je u vás atmosféra. Klidně ukažte, jak kolegové hrajou bowling, vzdělávají se a pracují na projektu.
Hřích desátý: Píšete v módu kravaťák
Na školeních používám tohle cvičení:
Představte si, že spolu sedíme u kafe. Já jsem uchazečka, vy mi nabízíte práci. Co byste mi o pozici řekli?
Z HRistů a teamleaderů po takovém zadání padají božské věci. Přirozené a zajímavé. Úplně jiné, než by napsali ještě o hodinu dřív.
Zkuste to taky. Představte si, že jste s uchazečem na kafi. Vysvětlete mu pozici přirozeně. A pak to hoďte na papír.
Na závěr si text přečtěte ještě jednou nahlas. U každé věty se zeptejte: Řekl(a) bych to takhle u kafe?
ROZHŘEŠENÍ: Šablonka na lepší inzerát
Já vím, teď jsem toho na vás vychrlila moře. Jak z toho teď poskládat inzerát? Když si nebudete vědět rady, vezměte tuhle strukturu a použijte ji jako šablonku.
1) Nadpis: Koho hledáme + proč je to super pozice
2) Perex: Představení pozice a firmy pomocí wow myšlenky
3) V bodech: Jak vypadá běžný den na pozici a jak funguje tým
4) Citace: Šéf ve dvou větách shrne, jak tým funguje
5) V bodech: Konkrétní benefity seřazené od nejzajímavějšího k míň zajímavým
6) Citace: Kolega krátce vysvětlí, proč má firmu rád
7) V bodech: Co musíš splňovat (jen opravdu nutné požadavky)
8) Medailonek: Kdo bude tvůj šéf
9) Výzva: Jak se mám přihlásit k výběrku a co se bude dít dál?
Pro specifické pozice můžete přidat další informace. Třeba programátory bude zajímat, s jakými technologiemi pracujete.
Jestli je tahle šablonka dokonalá? Rozhodně ne. Ale když nevíte kudy kam, pomůže vám.
Nejdůležitější je: Pište pro uchazeče. Lákejte ho. A mluvte jako lidi.
PS: Víte, že náboráře učím psát? Ráda přijedu i k vám. 💚
Komentáře
0Buďte první, kdo se podělí o svůj názor.