11 dávek inspirace ze soukromé sbírky bohyně Komuniké

17. 6. 2024
6 minut

Že prý se nejlíp naučíte psát, když opisujete mistry.

To netvrdím já, ale Eddie Shleyner. Boží americký copywriter, od kterého by byla čest opisovat.

Říká tomu „copyworking“. Když narazíte na dobrý text, radí Eddie vzít tužku a poctivě opisovat slovo od slova.

Když jsem o copyworkingu slyšela poprvé, došlo mi, že něco podobného dělám roky. Tedy… neopisuju. Ale syslím si složku s názvem Inspirace. Do ní putuje každý ždibec textu, který mě zaujme.

Plakáty. Billboardy. Weby. Bannery.

Čas od času složku otevřu, zírám a učím se. Čučím na jednotlivé úlovky a dumám, čím mě vlastně zaujaly.

Dnes pro vás složečku Inspirace otevírám veřejně. Vylovila jsem z ní 11 kousků, ať máte taky na co zírat a učit se.

Co za to? Stačí, když mi napíšete, který ždibec inspirace vás zaujal.

ABBA kdože?

Miluju Eltona Johna. Když jsem zjistila, že chystá svůj historicky poslední koncert ve Stockholmu, sbalila jsem muže a vyrazila.

Jenže Stockholm není město Eltona Johna, ale ABBY. Kohože?

Tahle reklama na mě vyskakovala od chvíle, kdy jsem poprvé nakoukla na web muzea téhle švédské legendy.

Banner od ABBA the Museum, na kterém se píše:
ABBA WHO? 
Just kidding. But visit ABBA the Museum to fill in the blanks.
ABBA kdože? Děláme si srandu. Ale zastavte se v ABBA the Museum a doplňte si znalosti.

Tak jako ABBA the Museum si můžete s textem hrát, když vaši značku každý zná.

Tady jde o remarketing, takže si muzeum bylo jisté, že zvažuju návštěvu. Potřebovalo jen zůstat v mojí hlavě, abych si místo něj nevybrala nějakou jinou atrakci. A povedlo se.

Pes dingo otáčí role

Na první pohled to vypadá jako pěkný životopis.

Ve skutečnosti koukáte na náborový inzerát, ve které mediálka Dingo Media otočila role.

Běžně jde s kůží na trh nebohý uchazeč. Ale pes Dingo chápe, že nejsou devadesátky. Zaměstnavatelé musí zaujmout.

Proto se staví do role uchazeče – tedy toho, kdo se uchází o zaměstnancovu ruku.

Náborový inzerát, který vypadá jako klasický životopis. Nadpis říká: Chceme být součástí vašeho výběrového řízení! A dál vidíme pracovní historii firmy a reference.
Text vlevo by zasloužil sesekat, ale oceňuju stručnost celého inzerátu a otočení rolí.

Nebudu lhát, ještě bych text učesala. Ale oceňuju otočení rolí a stručnost, jaká se v náboru nevidí.

Mimochodem, už jste četli můj článek 10 smrtelných hříchů náborových inzerátů?

Airbank mi šetří čtení

I banku můžu mít ráda. Airbank ráda mám, protože to umí s texty.

Nesnáším maily o změně obchodních podmínek. Právníci napíšou nekonečný text tou svou hatmatilkou a markeťáci ho zabalí do ještě nekonečnějšího mailu.

No a pak je tu Airbank. Ta při každé aktualizaci podmínek vypíchne, co se změnilo. Lidsky a po lopatě.

Kdo nechce, nemusí nové podmínky číst.

Výstřižek mailu od Airbank, kde představuje nové podmínky. Píše:
V dokumentech jsme zpřesnili některá ustanovení a připravili zejména tyto novinky. Dál představuje stručně a přehledně novinku Účet na šetření pro děti a Placení na kontakt.
I banka může mluvit lidsky. Ne jako nesrozumitelný kravaťák.

Burger King je jen fancy hladové okno (a ví to o sobě)

Kdy máte největší chuť na fast food?

Když se v šest ráno plazíte z párty.

Kdybyste byli střízliví, nemáte rozumný důvod lézt do Burger Kingu na snídani. Vlastně je to takové fancy hladové okno ve vlastním domečku.

Burger King si to zřejmě uvědomuje. Proto tahle reklama.

Fotka, na které vedle sebe sedí upravená starší paní a mladá slečna v párty oblečení, která se láduje burgerem. Pod fotkou se píše:
The most important meal of the night. Breakfast Menu. From 6 AM to 10:30 AM.
Nejdůležitější jídlo noci. Snídaňové menu. Od 6 do 10:30.

Co na ukázce miluju:

  • Kontrast „co nabízíme“ (snídaně) vs. „jak to lidi používají“ (čuňárna na spravení).
  • Hra s frází „nejdůležitější jídlo dne/noci“.
  • Trefa do toho, co všichni známe.

Kdybych potkala toho umělce, který použil pidiaturní nevýrazné písmo, asi ho pokoušu. Ale myšlenka je božská.

Tak se dělá CTA!

Znáte newsletter 3-2-1 od Harryho Drye z Marketing examples?

Jestli ne, o moc přicházíte.

Harry pravidelně vybírá ukázky skvělých textů a vysvětluje, proč fungují.

Zrovinka tady ukazuje, jak vyšperkovat CTA (tedy tlačítko, které zákazníka vyzývá k akci). Pracuje s velmi častou výzvou u softwarových produktů: Book a demo.

Dvě tlačítka vedle sebe, na tom vlevo se píše jen "Book a demo", na tom vpravo je fotka Harryho a text "Book a demo with Harry (fiendly tour, not a sales pitch)"
Rezervujte si ukázku -> Rezervujte si ukázku s Harrym (přátelská prohlídka, ne prodejní prezentace).

V Česku je častější:

  • Vyzkoušet zdarma
  • Domluvit schůzku
  • Nezávazná konzultace

Jenže to je všechno slabé jak třikrát louhovaný čaj. Když nezávaznou konzultaci nabízí každý, proč by mě ta vaše měla zajímat?

Třeba proto, že vím, kdo se mi bude věnovat. A dopředu mi slibuje, že to bude užitečné.

Jak mě potěšil můj vlastní formulář

Mezi ukázkami ve složečce mě překvapila tahle.

Proč? Protože je moje. Hned jsem si vzpomněla, proč jsem si ji uložila.

Měla jsem radost, že se mi povedlo formulář seškrtat.

Většina formulářů je zbytečně ukecaná. Chtějí po vás i velikost nohy vaší kočky. A k čemu?

Ondřej Ilinčev (a fůra dalších) říká, že čím delší formulář, tím míň lidí ho vyplní.

Proto mě potěšilo, že klient kývl na formulář o dvou políčkách.

Červený blok s výzvou k akci. Nadpis říká: 
Zjistěte, jak zabezpečené je vaše město nebo obec. 
Perex: Nechte nám na sebe kontakt, ozveme se do druhého pracovního dne.
Potom jsou políčka na Jméno a telefon a tlačítko Odeslat.
Dvě políčka. Dvě! Míň už by mi neprošlo.

Co ještě mám na tomhle archivním formuláři ráda?

  • Nabízí jasný přínos, ne obecné „napište nám“.
  • Říká, co se bude dít dál, tedy „ozveme se do druhého dne“.

Dnes už bych celý blok napsala jinak. Beru to jako znamení, že se posouvám.

Fricko na hrad!

Svezte se tím, co zrovna lidi řeší!

To vám řekne každý markeťák.

Jenže ono to není jednoduché. Jak se má útulek svézt na prezidentských volbách?

Tak, že představí vlastního kandidáta.

Seznamte se, tohle je Fricko. Kocour, který za Handipet Rescue kandidoval proti Petrovi Pavlovi. Fakt se divím, že nakonec vyhrál Pavel, protože… koukejte na něj!

Banner s jednookým kocourem Frickem a nápisem: Fricko, kandidát na prezidenta. Fricko říká: Jsem krásný, hebký a chytrý. Mám všechny předpoklady být prezidentem.
Krásný, hebký a chytrý. Co víc chcete od prezidenta?

Fricka jsem si uložila, protože nebyl jen výkřik do tmy. Měl vlastní sérii e-mailů i stránku. Je prostě promyšlený. A roztomilý.

Pomáhat je božské

Handipet Rescue se stará o hendikepované, nemocné a týrané psy a kočky. Patří k dobročinným projektům, kterým každý měsíc pošlu nějakou kačku. Nechcete se přidat?

Jeden dobrý důvod, proč si NEpředplatit Guardian

Troufli byste si dát lidem důvod, proč by u vás neměli nakoupit?

Zní to děsivě, ale funguje to. Proč? Podle mě za to může WYSIATI.

Tahle šílená zkratka skrývá kognitivní zkreslení, které popsal držitel Nobelovky Daniel Kahneman: What You See Is All There Is.

WYSIATI znamená, že když dáte lidem nějaké informace, předpokládají, že jste jim řekli všechno.

Když přiznáte jeden dobrý důvod, proč si nepředplatit Guardian, zkratujete lidský mozek, a ten si řekne:

„Oukej, takže neexistují žádné jiné důvody, proč si ho nepředplatit.“

Pak už jen dodáte pár dobrých důvodů, proč to udělat.

Výstřižek s textem:

Jistě, zde je přepsaný text ze světlé části obrázku:

You’ve read 29 articles in the last year

There is good reason not to support the Guardian

Not everyone can afford to pay for the news right now. That’s why we keep our journalism open for everyone.

But if you can, here are three good reasons to support us:

We have no billionaire owner controlling what we do.

Independent journalism is vital at a time when powerful people are getting away with more and more.

It takes less time than it took to read this message.

We are not for sale - but only thanks to your support. If you believe in open, independent journalism please support us monthly from just £2.
Existuje dobrý důvod, proč si nepředplatit Guardian. Ne každý si to může dovolit. Ale jestli můžete, tady jsou důvody, proč Guardian podpořit. Další ukázka z newsletteru 3-2-1.

Co je zevná šína?

Reklamy v MHD jsou dvojího druhu:

  • Haha, pokus o hříčku s názvy stanic.
  • Meh.

A pak jsou tu venkovní únikovky Outsider, které mají „potrápit vaše mozkovny“. Cílí na lidi, kteří rádi koumají a luští.

Co takoví lidi dělají v autobusu? Nudí se. Tak proč jim nedat něco k luštění?

Na plakátu se píše:
zevná šína
kovvenní
kyniúkov a
šeření toté
danháky je
a cepře je
caplatá
Pod textem je QR kód.
Znáte řešení?

Skvělý nápad. Jeden z mála kousků z MHD, které jsem si vyfotila.

Reklama, která mě skoro rozbrečela

Bylo před Vánoci a na mě vyskočila reklama hodinářství Dušák.

Hodinky (to můžu).

Na hodinkách vygravírováno: „Jsem na tebe hrdý. Táta.

Poprvé v životě jsem při pohledu na banner zamáčkla slzu. (Nesmějte se, z Vánoc jsem naměkko.)

A co víc: Reklama mě tak zaskočila, že jsem si ji zapomněla uložit.

Ale nebojte se nic, mám další z téhle série.

Banner, na kterém jsou v pozadí dva motorkáři, muž a žena, před západem slunce. V popředí jsou hodinky s vygravírovaným nápisem: Jsi vítr v mých zádech. Markéta.
Kdo byste nechtěl dostat takové hodinky?

Jak vím, je to kýč. Ale hezky předává emoci a říká: „Hodinky jsou hodnotný dárek, kterým vyjádříte, jak moc vám na tom druhém záleží.“

To je všechno, přátelé! Na napsanou po prázdninách

Jestli dovolíte, teď se odmlčím. S dalším článkem se vytasím až v září.

Zajímalo by vás další nakouknutí do mé nadité složky Inspirace?

Do té doby jsem (skoro) stále na LinkedInu. Pěkné prázdniny, koukejte si odpočinout!

Komentáře

4
V
Verča
20. 6. 2024

M
Markéta
18. 6. 2024

P
Papouch
17. 6. 2024

P
P
17. 6. 2024

Potkáme se v e-mailu?
Zn.: Jednou měsíčně

Až sem příště přibyde článek, dozvíte se o něm první.
Komuniké už vám neuteče (a že utíkám docela rychle).