Předloni jsem si koupila nový zimní kabát.
Nebojte, souvisí to s psaním. Dejte mi chvilku.
Zbožňuju ho. Je modrý. Hřejivý. A má překrásnou vyšívanou podšívku.
Právě tu podšívku mám na něm nejradši. Nikdo ji nevidí, tvůrkyně kabátu se s ní vůbec nemusela piplat. Ale piplala.
Proč?
Protože kvalitní věci poznáte podle doladěných detailů. Platí to pro kabáty, auta, hodinky… i pro prodejní weby.
A víte co? I váš web si zaslouží nádhernou podšívku. Proto vám dneska ukážu 5 detailů, které prozradí božsky ušité stránky. Aby zákazníci milovali váš web tak moc, jako já miluju svůj modrý kabát.
1) Kontakt došitý k boží dokonalosti
Stránka Kontakt většinou vypadá, ji webař chystal jako poslední. Už měl v sobě oslavnou skleničku wizoura a fakt si chtěl jít lehnout, a tak nahodil jen nutné minimum.
Mail.
Číslo.
Fakturační údaje.
A nazdar.
Jenže právě na kontaktu se dějou kouzla. Zvlášť v B2B oborech nebo u služeb. Sem zákazník přichází, než objedná. No řekněte: Nechcete ho do-přesvědčit, aby vám neutekl?
To jsem si myslela. Tady máte pár tipů, jak kontakt vyšperkovat.
- Jestli máte víc kontaktních osob, zvýrazněte tu hlavní.
- Napište, který z kontaktů řeší jaký problém. (Příklad: Karel řeší reklamace, Jana nábor.)
- Přidejte fotku a jméno toho, komu se dovolám.
- Uveďte, za jak dlouho odpovíte na mail.
- Napište, kdy vám můžu zavolat. (Příklad: Volejte od 8 do 17 hodin.)
- Preferujete jeden typ kontaktu? Zvýrazněte ho a vysvětlete, proč ho mám použít.
Kdybych měla co půl hodiny zvedat telefon, nic kloudného bych nenapsala. Proto jsem radši, když mi klienti píšou. Na webu jsem jim to vysvětlila – a funguje to.
2) Nadpozemsky vyladěný formulář
Formuláře jsou jako stránka Kontakt. Odvedou spoustu práce, a přitom dostávají tak málo péče!
Stačí pár textových kouzel a hned je formulář přesvědčivější.
- Připomeňte, proč mám formulář odeslat. Co z toho budu mít?
- Napište jasně, co se stane po odeslání (např. „Do 2 dní vám zavoláme a…“)
- Vyhrajte si s tlačítkem. Místo „odeslat“ zkuste třeba „Ozvěte se mi“ nebo „Pošlete mi e‑book“.
- Chcete detailní údaje? Vysvětlete proč.
Já třeba šíleně nerada někomu dávám telefonní číslo. Když ho po mně formulář chce, ocením, když mi vysvětlí proč. Třeba: „Ozveme se vám na 5 minut, abychom se zeptali na to a tamto.“
Jo a prosím vás, nechtějte po lidech i jméno matky za svobodna. Ptejte se jen na to, co fakt potřebujete znát.
3) Bohovsky jasná zpráva po odeslání
A když už jsme u těch formulářů… Víte, co říká ten váš, když ho zákazník odešle? Já vám to povím. Maličkým nenápadným písmem pípne: Odesláno.
Když vůbec.
V podstatě tak zákazníkovi říkáte: „Dík za kontakt, ale teď už mě nezajímáš.“
Takže to spolu vylepšíme, co vy na to?
- Postarejte se, aby byla hláška po odeslání pořádně vidět.
- Držte v ní tón, jakým komunikujete na celém webu.
- Řekněte zákazníkovi, co se bude dít dál.
Díky, píšeme si vás! Během zítřka se vám ozve náš stavař Roman a probere s vámi, jaký dům pro vás postavíme.
4) Čtyřistačtyřikrát lepší čtyřistačtverka
Chybové hlášky jsou copywriterská lahoda. Na nich se ukáže, jestli jste vážně mysleli na všechno a odladili i texty, které na první dobrou nejsou vidět.
Můžete si pohrát s formulací.
Chytře zákazníka nasměrovat.
A hlavně ho od-naštvat.
Zkuste si představit, jak se zákazník cítí. Přišel na stránku na jistotu – a ona tam žádná stránka není. To naštve. Proto fórky stranou, napište to takhle:
- Řekněte, co se stalo.
- Nabídněte řešení.
- Naveďte na relevantní stránku.
Zamyslete se, jestli vaši zákazníci vědí, co znamená „chyba 404“. Moji nespíš jo – ale běžný Franta Uživatel tak moc v obraze není.
Tady jsem si dovolila čtyřistačtverku z vlastní zahrádky. Není to designový zázrak, ale funguje. Proč?
- Víte, kde jste a co se stalo.
- Vedu vás na správnou stránku.
- Ukazuju, že to se slovy umím (a to mě živí, takže…).
Když na to koukám, zase bych to přepsala. Tak jdu radši koukat jinam.
5) Slyšitelně boží web
Každý obrázek v tomhle článku má dva popisky.
Jeden vidíte.
Druhý ne.
Tomu druhému se říká „alt popisek“. Kdysi mi SEO specialistka poradila, ať ho vždycky vyplním, protože si ho přečtou vyhledavače.
Šíleně mě to nebavilo. Jenže pak jsem zjistila, k čemu jsou alt popisky JEŠTĚ dobré. Díky nim „vidí“ obrázky i nevidomí čtenáři. Web se jim předčítá nahlas a místo obrázku se přečte popisek.
Od té doby si s popisky dávám tu práci. Není to těžké. Prostě jen popíšete, co na obrázku vidíte. Třeba „Labrador kouše do červeného míče“.
Mimochodem, zajímá vás, jak váš web vidí nevidomí zákazníci? Já už to vím. Michaela Dlhá prošla můj web a upozornila mě na všechno, co může návštěvníkovi s poruchou zraku házet klacky pod nohy. Ozvěte se jí taky!
Vyšívejte web pečlivě. Zákazníci to ocení
Kvalitní práce se pozná na detailech. Dejte si na nich záležet – a zákazníkům bude na vašem webu tak dobře jako mně v mém modrém kabátu.
A když na něm budete vyšívat… rovnou si naštudujte, proč váš web plaší veverky.
Komentáře
6